• Wycieczka do Szczyrzyca

• W dniu 14.06.2022r. dzieci z grup „Kotki” i „Rybki” wzięły udział w wycieczce do Szczyrzyca. Ponieważ pogoda nam dopisywała, całą przygodę rozpoczęliśmy w lodziarni, gdzie dzieci same wybrały swój ulubiony smak. Następie pokonaliśmy męczącą trasę pod górę, by dotrzeć do urokliwej wioski indiańskiej. Dzieci dowiedziały się jak wygląda życie plemion indiańskich i ich zwyczaje. Przedszkolaki wzięły udział w rozgrywkach sportowych oraz warsztatach artystycznych podczas których wykonywały magiczne amulety. Na naszych najmłodszych czekał również amerykański przysmak – pancake z syropem klonowym. Przedszkolaki zmęczone, ale zadowolone wróciły autokarem do swoich rodziców.

• Dzień Mamy i Taty

• Akademia z okazji Dnia Mamy i Taty w naszej szkole odbyła się 31 maja br. W akademię zaangażowane zostały wszystkie grupy przedszkolaków oraz uczniowie klasy III pod opieką wychowawczyń.

Przedszkolaki i trzecioklasiści słowem, piosenką oraz tańcem wyrazili wdzięczność kochanym rodzicom za miłość, cierpliwość, dobroć im okazywaną.

Na uroczystość zostali zaproszeni rodzice dzieci z oddziału przedszkolnego oraz rodzice uczniów klas młodszych. Każde dziecko wręczyło rodzicowi przygotowany na tę okazję prezent.

Na zakończenie p. Dyrektor złożyła wszystkim rodzicom, z okazji ich święta, serdeczne życzenia oraz podziękowania za trud włożony w wychowanie pociech.

• Doświadczenie na całe życie, czyli wrażenia z pobytu na Słowacji w ramach projektu Erasmus+

W dniach od 16 do 20 maja odbyła się pierwsza wycieczka w ramach naszego wspólnego projektu ze Słowacją i Czechami.

16 maja w Trstenej rozpoczęliśmy pierwsze spotkanie projektowe projektu Erasmus+. Po obiedzie przedstawiliśmy siebie, miasto i państwo, z którego przyjechaliśmy. Następnie zwiedzaliśmy Trstenę. Pan Ďurčo oprowadził nas po muzeum- kuria  Vilčków. Najbardziej zainteresowało nas w muzeum Betlejem, złożone z 500 glinianych figurek wykonanych przez pana Hoľmu.

Podziwialiśmy widok z wieży, zerknęliśmy do krypty pod kościołem.  Braliśmy udział w quizie dotyczącym informacji zawartych na eTwinningu, nauczyliśmy się  piosenki: Čižiček, čižiček. Po kolacji poszliśmy szlakiem nowo powstałej Drogi Krzyżowej do punktu widokowego, Bubenik.  W drodze do hotelu wstąpiliśmy do szkoły po instrukcje na następny dzień.

Następnego dnia rozpoczęły się poszukiwania tradycji rolniczych. Pierwsza podróż autobusem wiodła nas do Zuberca. Pan Janoštin oprowadził nas po muzeum wsi orawskiej i pokazał nam jej piękno, wspomniał o wszelkiego rodzaju atrakcjach. Ciekawe było dla nas poznanie architektury wsi i drewnianych domów.

Najbardziej zainteresował nas kościół św. Elżbiety Węgierskiej ze swoimi malutkimi organami, ale potężnym brzmienie. Po zwiedzeniu wsi  pani Janoštinová pokazała nam piękny obraz życia w drewnianym domu, proces robienia ubrań z lnu i wełny. Koniec pokazu ponownie należał do pana Janoština i jego rodziny, która prezentowała nam tradycyjne instrumenty muzyczne i uczyli nas tańczyć taniec niedźwiedzia. Po dobrym obiedzie udaliśmy się do Zamku Orawskiego. Każdy odwiedzający Orawę powinien zwiedzić Zamek Orawski i jego atrakcje, zasmakować w historii Orawy.

Po obiedzie przyszły panie emerytki, które pokazały nam skubanie pierza, dzieląc się wspomnieniami i opowieściami z czasów, kiedy dziewczyna musiała mieć posag. Sami uszyliśmy poduszeczkę.

Zmęczeni i zadowoleni z naszej pracy poszliśmy spać.

Trzeciego dnia rano uczniowie pracowali nad plakatem o tematyce ekologicznej, skupiając się na kwestiach globalnych. Porozumiewali się po angielsku i wspólnie szukali rozwiązań tych problemów. Po południu pojechaliśmy do Hut, gdzie szlakiem turystycznym  przeszliśmy do młyna w Obłazach. Powitały nas tam kozy, które cały czas zaglądały do ​​naszych plecaków i czekały na poczęstunek. Młyn wodny w  Kvačianskiej Dolinie należy do typu młynów górskich. Wewnątrz przyjrzeliśmy się odnowionemu tartakowi i technologii mielenia mąki w starożytny sposób.

Wieczorem w szkole odwiedzili nas seniorzy, którzy pokazali nam niektóre ze swoich wyrobów i zrobili dla nas wystawę swoich prac. Nauczyliśmy się szydełkować, robić na drutach. Robiliśmy serwetki pod kubek, bransoletki, a nawet mogliśmy spróbować pieczenia opłatków.

Czwartego dnia rano bez zwłoki udaliśmy się na farmę w Novoti. Rano pogoda nas nie rozpieszczała, ale zrekompensowało to  popołudniowe ciepłe słońce.

Pan Kondela zabrał nas na farmę, gdzie karmiliśmy zwierzęta, łapaliśmy owce, goniliśmy strusie. Gospodarstwo produkuje doskonałe sery, korbacze, oscypki, węzełki, bryndzę oraz inne produkty z mleka owczego i krowiego. Mieliśmy też okazję ciągnąć korbacze i świetnie się bawiliśmy!

Następnie pojechaliśmy do muzeum kawy w Krušetnicy. Cykoria i melta (kawa inka) to produkt kawowy wytwarzany z korzenia cykorii. Stanowi doskonały zamiennik kawy, nie zawiera jednak kofeiny, wspomaga trawienie. Po obiedzie na Ranczu u Ediego mieliśmy przejażdżkę konną, wielu z nas pokonało w sobie strach przed jazdą. Wieczorem, po krótkim pobycie z rodziną, spotkaliśmy się ponownie w szkole i było fajnie.

Wszystko się musi kiedyś skończyć tak też było z naszym wyjazdem, który dobiegł końca w piątek 20 maja. Po śniadaniu spotkaliśmy się na warsztatach kreatywnych.

Potem przyszedł czas na eko-prezenty, które przygotowali  uczniowie ze szkoły w Trstenej. Wszyscy razem pojechaliśmy do Rużomberka, gdzie pożegnaliśmy uczniów z Czech. W drodze powrotnej odwiedziliśmy Contact Zoo w Liptowskim Mikulaszu. Dzieci po raz pierwszy miały okazję pogłaskać i dotknąć niektóre zwierzęta, były bardzo podekscytowane.

Dziękujemy Pani Dyrektor Szkoły Podstawowej w Trstenej mgr Milenie Smitkovej za serdeczne przyjęcie. Szczególne podziękowania kierujemy do nauczycielek, a zarówno koordynatorek projektu Erasmus+  Pani Silvii Pucikovej i Pani Marii Branickiej, które przygotowały dla nas fantastyczny program, pełen wrażeń. Dziękujemy również wszystkim osobom, które brały udział w organizacji tego wyjazdu, a także uczestnikom projektu czyli dzieciom ze Słowacji i Czech wraz z ich nauczycielami.

• Szkolny konkurs czytelniczy „Podróż z legendami polskimi”

• W dniu 4 maja 2022 roku odbył się konkurs czytelniczy „Podróż z legendami polskimi” zorganizowany przez nauczycieli bibliotekarzy panią Grażynę Możdżeń i panią Agatę Gacek. W konkursie wzięło udział siedemnaścioro uczniów z klas I-III.

Celem konkursu było rozbudzanie motywacji czytania i rozwijania umiejętności odbioru dzieł literackich, propagowanie treści historycznych rozwijających poczucie przynależności do regionu i kraju, popularyzacja wiedzy o Polsce, propagowanie wiedzy o kulturze narodu i państwa polskiego, popularyzacja literatury polskiej, wdrażanie do współzawodnictwa i godnej rywalizacji.

Zakres tematyczny konkursu obejmował wybrane legendy z książki Wandy Chotomskiej „Legendy polskie” oraz z książki Elżbiety Safarzyńskiej „Najpiękniejsze legendy polskie”.

Uczniowie rozwiązywali test w formie zadań otwartych i zamkniętych.

Wyniki konkursu:

Wojciech Mroszczak  klasa III

Konrad Swienty   klasa  III

Wiktoria Grzybacz  klasa III

Laureaci otrzymali nagrody książkowe pozyskane w ramach przeprowadzonego przez nauczycieli bibliotekarzy „Kiermaszu książki”.